Over 80 deltakere fikk med seg medlemstreffet torsdag 14. mars, som handlet om «fra skole til næringsliv».
Det var tydelig at temaet engasjerte. I publikum satt blant annet de tre ordførerne i Fjell, Sund og Øygarden, i tillegg var det bredt frammøte fra næringslivet.
− Utdanning og næringslivet går hånd i hånd. Ledelse i skoleverket er minst like krevende som ledelse i næringslivet, noe gjennomføringen av lærekonseptet «Digg læring» på Knappskog skule er et bevis på. Ledere må være med på endringsprosesser om de skal lykkes, sier Rikard Ledang, daglig leder i Vest Næringsråd.
Ønsker flere sosiale entreprenører
Anne-Merete Vabø Haugane, kommunalsjef for oppvekst i Nye Øygarden kommune, hadde en tankevekkende presentasjon om «bærekraft i lokalmiljø». For å få til inkluderende og robuste lokalsamfunn er det viktig å få til et samarbeid på tvers av kommune, næringslivet og frivillige.
− Vi er helt avhengig av å ha gode og flinke sosiale entreprenører – og dersom noen vil gjøre noe godt for samfunnet og samtidig tjene penger på det, tenker jeg det er superbra, sa oppvekstsjefen:
− Alle får det bedre i egne liv ved å gjøre noe godt for andre!
Hvorfor ta inn lærlinger?
Grethe Bjorøy ved Live2Learn flerfaglig opplæringskontor er opptatt av at bedriftene skal ta inn flere lærlinger.
−Uten flinke fagarbeidere stopper hele Norge opp. Vår misjon er at alle fortjener et fagbrev. Husk at det skjer ting i livene til folk, og at ikke alle har den samme oppveksten. Det handler om å bry seg, fortalte Bjorøy.
Hun hadde med seg Anders Bråthun Moe, som ikke fikk seg læreplass da han var ferdig på skolen. Gjennom Live2Learn fikk han seg til slutt læreplass hos Mento Service AS, og da de la ned avdelingen i 2016 valgte han og fem av de ansatte å starte opp en ny bedrift innenfor det samme tjenesteområdet.
I dag er han administrativ leder i Strømme Service AS, som driver med produksjon av metallkonstruksjoner og deler. Og de tar inn lærlinger!
Bedre læring utenfor klasserommet
En miks av natur, friluft og mestring kan være med å gjøre alle til bedre mennesker. Det mener i hvert fall Robin Dale Oen fra den ideelle organisasjonen The Dale Oen Experience. Det har et tett samarbeid med blant annet Fjell ungdomsskole, og legger til rette for opplevelser og mestring blant barn og ungdom.
− Med samarbeid og mot klarer barna det mest utrolige. Det handler om at de får brukt energien sin riktig og at de får bruke de flinke hodene sine, for det har de så til de grader på plass, sa Dale Oen.
The Dale Oen Experience og elevene var faktisk først ute med å levere RHV-tjenester til KNM Helge Ingstad. Et av prosjektene de jobber med nå er få til det 11. skoleår på Herdlevær, et skoleår for elever som er ferdige med ungdomsskolen, men som likevel ikke er klare til å begynne på videregående.
Kompetanse for fremtiden
På Knappskog skule har elevene vært heldigitale siden 2017. Skolen har innført koding i undervisningen på alle trinn, og har utviklet en egen kodeplan. Målet for digitaliseringen er motivasjon, mestring og læring.
Med koding får elevene trent sin «kognitive kondis».
− Det betyr at elevene må stå i problemet til det er løst. Hvis koden er feil, virker ikke produktet – så enkelt og så brutalt er det. Vi må gi elevene troen på seg selv, slik at når de går på en smell, så klarer de å riste det av seg og gå videre, fortalte Ingvild Vikingsen Skogestad, lektor på Knappskog skule.
Skolen har et tett samarbeid med ACOS, og høster gode synergier ved å koble elevene og skolearbeidet opp mot lokalt næringsliv. Å samarbeide tett med ACOS betyr også mye for elevene.
− Elevene skjønner at de må gjøre oppgaven fordi samfunnet vil at de skal løse den og at det er relevant, og ikke fordi læreren sier at de skal gjøre det, sa Skogestad.
Gutter som dropper ut av skolen koster samfunnet dyrt
Omar Mekki, daglig leder i Guttas Campus, avsluttet Marstreffet med et interessant foredrag om guttecampen for de skoleleie 15-åringene, som startet opp i fjor sommer.
− For all del, det går kjempebra med mange gutter. Men én gutt som dropper ut av skolen koster samfunnet 10 millioner, for ikke å snakke om personlig tragedie, sa Mekki.
Han har vært rektor i 15 år og har alltid vært spesielt opptatt av de elevene som ikke tilpasser seg A4-skolen. Da han fikk innblikk i det danske DrengeAkademiet, som startet i 2012, slo det ham at «dette burde vi ha fått til i Norge».
Sammen med barnepsykolog Magne Raundalen og tidligere direktør i Utdanningsdirektoraret, Per Trondsmo, bestemte de seg for å gjøre noe for de skoleleie guttene. De kontaktet Eivind Astrups Allmennyttige Stiftelse, hvor det er satt av 100 millioner kroner til å hjelpe ungdom i faresonen.
− Vi fortalte at dette prosjektet skal bidra til at guttene fullfører videregående skole. Da var finansieringen i boks og Oslo kommune var med, sa Mekki.
I fjor sommeren fikk 30 skoletrøtte gutter i 15-års alderen tilbringe to uker på en intensiv læringscamp på Hadeland. Leiren har likeverdig fokus på faglig, sosial og personlig læring. Målet var å skape lærelyst, og innhente faglig etterslep i lesing, skriving og regning hos gutter, som akkurat er ferdig med niende klasse.
Piloten har vært svært vellykket. Nå håper de å få starte opp Guttas Campus i Hordaland i 2020.
Se flere bilder fra Marstreffet
Alle foto: LK Productions