Knappskog skule har gjennom sin satsing «Digg Læring» kommet svært langt i å fremme digitale ferdigheter hos sine elever og samtidig knytte dette til lokalt kompetansebehov. Denne høsten ble skolen heldigital, som vil si at de har 1:1 dekning med digitale enheter og at digitalt utstyr blir primært brukt i undervisningen.
For to år siden var elevene i 5. klasse på besøk hos ACOS for å lære hva koding brukes til, og for å se hvordan utviklerne i ACOS koder. Forrige uke ble ACOS invitert tilbake til de samme elevene, som nå går i 7. klasse.
− De teller frem og tilbake – jeg er kjempeimponert, sier Jan Ivar Moldekleiv, løsningsarkitekt i ACOS, når han får se hva 7. klasse programmerer.
− De må finne all informasjonen selv, og når de finner den, eier de den kunnskapen, forklarer Moldekleiv.
Å samarbeide med ACOS betyr mye for elevene, ifølge Ingvild Vikingsen Skogestad, lektor på Knappskog skule.
− Jeg så at elevene mine fikk en aha-opplevelse da de fikk se kodingen som utvikleren hos ACOS jobbet med. Programmering er relevant i samfunnet vårt, sier Skogestad.
Se video fra besøket her:
https://vimeo.com/246423942
Les også: Statsministeren prøvde Digg Læring
iPad erstatter lærebøker
Knappskog skule har innført koding i undervisningen på alle trinn, og har utviklet en egen kodeplan for skolen. Når VNR og ACOS kommer på besøk, sitter en konsentrert 2. klasse og kodet i appen RunMarco på iPad.
− Mye av utstyret vi har er kjøpt inn til 2. klasse. Hvis ikke ballen eller hjulene ruller, så skjønner elevene at det er noe som er feil. Gjør de det rett, virker det, forklarer Skogestad.
Ved koding trener elevene sin «kognitive kondis». Det betyr at de må stå i problemet til det er løst.
− Jeg synes det er gøyest når hun skal hoppe. Men det er litt vanskelig. Jeg blir glad når jeg får det til og tenker at jeg er flink, forteller Leah (7 år).
− Disse er jo på nivå med 5. klassingene. De prøvde og styrte på. Noen av dem har jo brukt iPad siden de brukte bleier, sier Moldekleiv fra ACOS.
Selv begynte han med koding som 12-åring.
− På grunn av koding har det nå blitt spennende å skrive med blyant, avslører Skogestad ved Knappskog skule.
LES OGSÅ: Samarbeid mellom skolen og næringslivet virker
Knappskog skule får Innovasjonsprisen 2018
Sist uke ble det kjent at Knappskog skule får Innovasjonsprisen 2018 for sin digitale satsing «Digg Læring». Det nytenkende prosjektet har resultert i mer motiverte og lærevillige elever.
Prisen er fra Senter for IKT i utdanningen og går til skoler som har utviklet en helhetlig praksis, der IKT utgjør en viktig faktor i undervisning og læring.
− Knappskog får prisen for sitt fokus på koding som verktøy for å gi elevene digital kunnskap og kompetanse på tvers av fagene, sier Trond Ingebretsen, direktør ved Senter for IKT i utdanningen, i en pressemelding.
Knappskog skule blir premiert med midler til å videreutvikle sin digitale satsing. Rektor Odd Erik Kjeldstad er selvsagt storfornøyd med Innovasjonsprisen:
− Vi ser at elevene trenger kunnskapen og at kompetansen vil bli særlig viktig i det fremtidige arbeidsmarkedet.
LES OGSÅ: Stor interesse for Kunnskapsbyen i Vest
Heldigitale skoletimer gir resultater
Digital undervisning gir effektiv læring. Femteklassingene på Knappskog scorer nemlig høyest av skolene i Fjell på nasjonale prøver, ifølge Vestnytt.
− Vi ønsker å skape de gode hodene rett fra starten. Koblingen mellom skole og næringsliv gir unge elever motivasjon til å se inn i sin egen framtid. Vi ser også at dette er noe som fenger guttene. Matematikk blir overførbart til handling hvor de kan bygge fysiske objekt som kan programmeres, forklarer Kjeldstad.
Koding er ikke bare teknologi, men innovasjon, ifølge Skogestad.
− Elevene lærer å lære selv, men må også finne metoder for å hente ut informasjon. Og de må lære seg å være kritisk, påpeker hun.
LES OGSÅ: Kunnskapsbyen i Vest tildelt 350 000 kroner
Vil at alle skoler skal være digitale
Knappskog skule har kommet langt innen digitalisering, men slik er det ikke på alle skoler i kommunen. Elever på Skålevik, Liljeavatnet, Bjorøy og Kolltveit må vente helt til de begynner ungdomsskolen før skolehverdagen blir digital.
Men hva skjer med elevene som har kommet langt med digitalisering allerede på barnetrinnet?
− Det er en utfordring at elevene kanskje blir trukket ned når de kommer på ungdomsskole. Det blir interessant å se hvordan de blir ivaretatt, sier rektor.
Det er fortsatt store variasjoner i skolen.
− En del av lærerne er giret og jobber med å trigge elevene på nye måter, mens andre lærere er veldig tradisjonelle. Som nasjon ligger vi langt etter på programmering, sier Kjeldstad.
18. januar er det Digg Læring-konferansen, hvor Knappskog skole holder foredrag om prosjektet for andre skoler.
− Vi vil at andre skoler skal kunne dette og er avhengig av at vi ikke blir alene om det. Vi vil at alle skoler skal være digitale, sier Skogestad.
LES OGSÅ: Skolene står sammen på OTD
Se flere bilder